Kurs bezpieczeństwa SIV

Kurs bezpieczeństwa SIV

By: andrzej | No Comment | Uncategorized

Pilot i jego skrzydło to jest zespół, który musi poznać swoje możliwości i granice, a także to co będzie się działo, jak je przekroczymy. Pokażemy Ci, że to wcale nie jest takie straszne i niebezpieczne, Nasz pomysł, to stopniowanie trudności.
[divider]
Idea naszego kursu bezpieczeństwa: TEORIA = PRAKTYKA
[divider]
Teoretycznie kurs bezpieczeństwa SIV powinno się odbyć po ukończeniu III etapu i “nalataniu” 30h (kurs aktywnego pilotarzu +„Mały SIV” zaraz po III Etapie) a potem przy każdej zmianie skrzydła. W praktyce – koszt wykonania takiego kursu za granicą (ze wszystkimi kosztami, dojazd, nocleg, jedzenie, wyciągi … nie kalkulujemy ryzyka niepogody a to totalny zonk) to +- 3000 zł, nie każdego na to stać i dlatego na taki kurs większość decyduje się po pierwsze dość późno czyli po kilku latach latania (do tego czasu często liczymy na nasze szczęście lub uczymy się na własnych błędach) i wykonujemy go raz w swojej karierze bo, te pieniądze to np: dwa wyjazdy w Alpy.
[divider]
Dlaczego Praktyka nie może się równać z Teorią? MOŻE !!!
[divider]
Wykonujemy Kurs Bezpieczeństwa SIV w Polsce nad pięknym Wielkopolskim jeziorem, holujemy na długiej linie (1200m) do granicy jeziora, efektywna wysokośc nad jeziorem 500 – 600m (wyżej instruktor i tak nic nie widzi ;o), to nam daje 400-500m spadania (4 full-stalle i kilka innych atrakcji). 3 dni (weekend + 1 dzień) to aż nadto żeby wykonać cały program i zostaje nam urlop na wyjazd w Alpy ;o) Jeśli prognoza przewiduje niepogodę to kurs przekładamy. Dla przyjezdnych camping nad jeziorem, niskie koszty pobytu, pozostaje kasa na wyjazd w Alpy ;o) Podsumowując za te pieniądze można już wykonywać Kurs SIV co 2-3 lata czyli co zmianę skrzydła. A zaoszczędzona kasa i zdobyte doświadczenie możemy wykorzystać na wspaniałe przeloty w Alpach ;o)
[divider]
Czego nauczymy Cię na kursie bezpieczeństwa:
[divider]
Pilot i jego skrzydło to jest zespół, który musi poznać swoje możliwości i granice, a także to co będzie się działo, jak je przekroczymy.
Pokażemy Ci, że to wcale nie jest takie straszne i niebezpieczne, wszystkiego można się nauczyć. Przygotujemy Cię do świadomego, bezpiecznego latania na paralotni i do poprawienia swoich wyników w lataniu.
[divider]
Nasz pomysł, to stopniowanie trudności. Zawsze możecie powiedzieć „stop” ale sposób przygotowania do ćwiczeń ma na celu przekonać Was, że jesteście przygotowani do rozwijania swoich umiejętności i poznawania swojego skrzydła oraz zespalania się z nim.
[divider]
Nauczymy Cię „rozumieć” swoje skrzydło, chcemy abyś poznał możliwości swojego skrzydła jak i jego granice. Poznasz jak twoje skrzydło reaguje na twoje działania jak sygnalizuje Tobie co się z nim dzieje oraz jak zareaguje gdy popełnisz błąd.
[divider]
Nauczysz się jak bezpiecznie wychodzić z niebezpiecznych stanów lotu które mogą się przydarzyć w lotach termicznych, jak nie popełniać błędów i z łatwej sytuacji nie spowodować lawiny sytuacji trudnych do opanowania.
Ale nawet jak coś pójdzie „nie tak” np.: „wpadnie Ci krawat”, nauczymy cię poprawnie wykonywać przeciągnięcie (Full Stall) – czasem niezastąpiony „reset” skrzydła.
[divider]
Wszystkie ćwiczenia są trenowane na trenażerze i omawiane na ziemi aż je wykonacie poprawnie zanim będziecie je wykonywać w locie.
[divider]
Ćwiczenia są filmowane aby potem je ponownie przeanalizować po lądowaniu.
[divider]
Na koniec nauczymy Cię kiedy i jak poprawnie rzucić SSH.
[divider]
Po kursie zyskasz niezastąpioną wiedzę o swoim skrzydle, o jego możliwościach jak i jego granicach, również poznasz swoje zachowania i nauczysz się poprawnych odruchów które znacząco poprawią Twoje bezpieczeństwo w locie oraz pozwolą wycisnąć maksimum z Twojego skrzydła w lataniu przelotowym.
[divider]
Czas szkolenia: 2-3 dni lotne
[divider]
Wymagania: min 30h nalotu, świadomy aktywny pilotarz.
[divider]
Program:
[divider]
Teoretyczne wykłady i praktyczne ćwiczenia na trenażerze
[divider]
Loty:
[divider]
I część – kontrola skrzydła, sposoby wytracania wysokości, aktywne latanie 2-3 loty
[divider]
Przypomnienie tego czego już wcześniej się nauczyliście na kursie podstawowym, poznanie Waszych reakcji i reakcji skrzydła. „delfin” czyli rozhuśtanie paralotni i inne ćwiczenia które już znacie, są to proste manewry które pozwalają Wam przygotować się do następnych ćwiczeń, a nam ocenić wasze ruchy i poprawić ewentualne błędy w reakcjach przed ćwiczeniem trudniejszych manewrów. Pozwala to również sprawdzić i przygotować waszą koncentrację do bardziej wymagających ćwiczeń.
1.„delfin”
2.uszy
3.B-stall
4.krążenie płaskie i ciasne „na stabilu”
5.małe wingowery
6.spirala kontrolowana do -5m/s
7.duże uszy + speed
[divider]
II część – ćwiczenie podstawowych deformacji skrzydła 2-3 loty
[divider]
Będziemy teraz wykonywać podstawowe deformacje skrzydła które mogą się wam przytrafić w lataniu termicznym, każdy kto chce „poważnie” latać termicznie, przeloty powinien je opanować i przekonać się że słynne „klapy, połówki i fronty” wcale nie są takie straszne i można je bardzo łatwo opanować.
Przećwiczymy również figurę która robi się bardzo modna ale też ostatnio przyniosła wypadki śmiertelne czyli głęboka spirala, poznamy jak ją kontrolować , jak z niej wychodzić jakie są niebezpieczeństwa z nią związane
Poznamy również bardzo ważną rzecz jaką jest punkt przeciągnięcia czyli minimalną prędkość naszej paralotni, poznamy sygnały jakie nam skrzydło wysyła zanim się do niego zbliżymy i przekroczymy oraz jak się z tego wychodzi.
1.klapa ( podwinięcie asymetryczne)
2.front stall (podwinięcie symetryczne)
3.głęboka spirala
4.punkt przeciągnięcia,
[divider]
III część – figury negatywne, dynamiczne deformacje 5-6 lotów
[divider]
Poznaliśmy gdzie jest nasz punkt przeciągnięcia, więc możemy przejść o krok dalej, będziemy symulować figury negatywne czyli sytuacje w których zerwaliśmy strugi w naszym skrzydle. Najpierw zrywamy strugi jednostronnie i opanowujemy wyjście z negatywki a potem przechodzimy do pełnego przeciągnięcia czyli uczymy się „resetu” skrzydła, może nam się to przydać jak będziecie się chcieli pozbyć „krawata”.
Następnie przejdziemy do dynamicznych deformacji skrzydła wynikających z użycia „Speed-a” , klapy i fronta na speed-zie, wszystko wtedy dzieje się znacznie szybciej niż w ćwiczeniach II części i nasze reakcje muszą być szybsze ale i precyzyjniejsze, dzięki wcześniejszym ćwiczeniom będzie to bezpieczniejsze i łatwiejsze do opanowania.
1.negatywka, korkociąg
2.negatywka (180, 360, 720 stopni) przejście do przeciągniecia (full stall)
3.przeciągnięcie (full stall) z lotu po prostej
4.klapa ( podwinięcie asymetryczne) na „speedzie”
5.front stall (podwinięcie symetryczne) na „speedzie”
6.wingowery
7.spirala asymetryczna
8.SAT
9.użycie SSH
[divider]
Dla chętnych będzie można przećwiczyć i wykonać podstawowe figury akrobacyjne oraz użyć Spadachronowego Systemu Hamującego
[divider]
Wszystkie ćwiczenia stopniują trudność, przed ich wykonaniem w powietrzu musicie je wykonać prawidłowo na trenażerze.
[divider]
W trakcie kursu zapewniamy również:
– zabezpieczenie na wodzie wraz z ratownikiem
– kamizelkę ratunkową
– paralotnie zastępczą
– składanie zapasów w przypadku zwodowania, zapas dodatkowy
– nagranie na kamerze figur, analizę na kursie a na koniec DVD z nagranym materiałem
– ciekawe zdjęcia ;o)
– certyfikat ukończenia kursu
[divider]
Bezpiecznych lotów!